چراغ روز، دی لایت (به انگلیسی: Daytime running lamp/light: DRL) چیست؟

چراغ روز، دی لایت (به انگلیسی: Daytime running lamp/light: DRL) چیست؟

یک روز آفتابی در حال رانندگی در خیابان هستید. ناگهان متوجه می شوید که خودروی پشت سر شما چراغ هایش را روشن کرده است. با توجه به این که همه جا روشن است از این اقدام راننده ی خودرو متعجب می شوید. دقیق تر که می شوید به این موضوع پی می برید که تنها قسمتی از چراغ این خودرو روشن شده است.اتفاقی که شاهد آن بودید روشن بودن چراغ روز خودرو بود.
در سال ۲۰۰۸ اتحادیه ی اروپا دستورالعملی مبنی بر نصب چراغی با عنوان چراغ روز (که در ایران آن را با نام دی لایت می شناسیم) بر روی خودرو ها صادر کرد. متن این دستورالعمل را می توانید در اینجا بخوانید. نصب این فناوری از سال ۲۰۱۱ بر روی تمام خودرو های جدید الزامی شد. دلیل اصلی وجود آن این بود که افراد دیگری که از خیابان استفاده می کنند، اعم از عابرین پیاده یا دیگر رانندگان، هوشیاری بیشتری نسبت به خودروی شما داشته باشند. به علاوه وجود این چراغ باعث زیبایی بیشتر مجموعه ی چراغ خودرو و در کل اتوموبیل شما نیز می شود.
امروزه نیز برخی از صاحبان خودرو که خودروی آنها مجهز به چراغ روز نمی باشد می توانند این فناوری را متناسب با نوع خودروی خود از مراکز فروش تهیه نمایند و اقدام به نصب آن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.