آئودی، پرچم‌دار چراغ خودرو

آئودی، پرچم‌دار چراغ خودرو

امروزه که چراغ‌های LED برروی خودروها جولان می‌دهند، شرکت آئودی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان، در کنار شرکت لکسوس از پیشگامان استفاده از فناوری LED روی چراغ خودرو شناخته می‌شود.

آنها در ابتدا در سال ۲۰۰۸ از این فناوری روی خودروی آئودی R8 استفاده کردند. بعد از آن و پس از دریافت بازخورد رضایتمندانه از مشتریان آئودی کار خودش را در این راه ادامه داد. این نوع چراغ به خودروهای ساخت آئودی امضایی داد که نه‌تنها در تاریکی شب، بلکه در روشنایی روز و با استفاده از تکنولوژی دی‌لایت نیز  خودروهای ساخت شرکت آئودی از دیگر شرکت‌های خودروسازی قابل تمییز بودند. این چراغ‌ها با دمای رنگ حدود ۵۵۰۰ کلوین طراحی شده‌اند و نور آن‌ها همان روشنایی روز را تداعی می‌کند و به این خاطر برای چشم انسان کمتر خسته‌کننده می‌شود. دیودهای نوری استفاده شده در این چراغ برای تمام عمر خودرو طراحی شده‌اند و به همین خاطر این چراغ هزینه‌ی تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارد. درخشندگی این LEDها به صورتی است که علاوه بر کارایی از مصرف انرژی کمی برخوردار است. برای مثال نور لازم برای خودرو فقط حدود ۴۰ وات در هر واحد مصرف می‌کند که این مقدار از چراغ‌های زنون(xenon) و چراغ‌های هالوژن بسیار کمتر است.

فناوری چراغ‌های LED امروزه به یک فناوری کاملا جذاب در خودروها بدل شده به طوری که در اکثر خودروهای تازه ساخت از آن استفاده می‌گردد.به عنوان مثال در نور پایین چراغ خودروی آئودی R8 که شامل ده ماژول لنز مجزا است که به شکل یک قوس در زیر خط کروم مشخص است به دلیل شکل ظاهری‌اش به عنوان بال شاخته می‌شود. در زیر آن نیز ۲۲ LED سفید زنگ و ۲۲ LED زرد رنگ برای چراغ دی‌لایت و چراغ‌های راهنمای مسیر قرار دارد. دیواره‌ی زخیم آن‌ها باعث می‌شود تا تماشاگر آن را به صورت یک‌تکه مشاهده کند.

چراغ‌های نوربالا درست در بالای این بال قرار دارند. نور آن‌ها توسط دو چراغ قدرتمند،‌هر کدام شامل چهار چیپ و یک سیستم انعکاس(reflector) تولید شده‌اند.LEDهای دیگری هم برای تامیین نور در بزرگراه‌ها و نور زاویه‌ای تعبیه شده‌اند. علاوه بر این‌ها یک فن جداگانه و خنک کننده چراغ برای متعادل کردن دما درون هر چراغ قرار دارد.

در زیر ویدئویی از این چراغ زیبا ساخت شرکت آئودی که متعلق به خودروی R8 این شرکت می‌باشد را مشاهده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.