چراغ خودکار (اتو لایت به انگلیسی: auto light) چیست؟

چراغ خودکار (اتو لایت به انگلیسی: auto light) چیست؟

حتما تا به حال قبل از ورود به تونل با تابلوی “با چراغ روشن وارد تونل شوید” مواجه شده اید. زمانی که در نور روز در حال رانندگی هستید مردمک چشم شما بسته یا تنگ می شود تا نور کمتری وارد چشم شما شود. وقتی وارد تونل می شوید به دلیل وجود نور ناکافی، حتی با وجود چراغ های داخل تونل، مردمک چشم شما باز می شود تا نور بیشتری را وارد چشم شما کند. این موضوع و همچنین آگاهی رانندگان جلو و کنار دست باعث شده تا شاهد وجود این تابلو قبل از تونل ها باشیم.
شرایط دیگری مانند هوای گرگ و میش اول صبح و غروب که نور کافی خورشید برای روشن نگاه داشتن مسیر وجو ندارد یا فراموشی برخی رانندگان هنگام تردد در شب مهندسان را بر آن داشته تا فناوری را با نام چراغ خودکار (auto light) به خودرو ها اضافه کنند. این فناوری بدین صورت عمل می کند که با استفاده از سنسور های تشخیص نور روی خودرو، میزان روشنی فضا را اندازه می گیرد و در صورت تاریک بودن آن چراغ های خودرو را به صورت خودکار روشن می کند. این روشن شدن خودکار چراغ ها باعث می شود تا راننده تمرکز خود را روی رانندگی افزایش دهد و به منظور روشن یا خاموش کردن چراغ خودرو حواسش پرت نشود.
البته در حال حاضر این فناوری بر روی برخی از خودرو ها و بیشتر خودرو های لوکس و گران قیمت وجود دارد اما نصب آن بر روی باقی خودرو ها نیز امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.