موارد استفاده از نور بالای چراغ خودرو

موارد استفاده از نور بالای چراغ خودرو

نور پایین چراغ خودروی شما تنها توان روشن کردن فاصله‌ی ۶۰ متری روبه‌روی شما را دارد. این فاصله‌ی استاندارد به این خاطر تعبیه شده که اگر خودروی شما با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند برای توقف به ۶۰ متر فاصله نیاز دارد. اگر شما در دیدن این ۶۰ متر جلوتر، با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، دچار مشکل باشید ممکن است که رانندگی شما برای خودتان و دیگران خطر آفرین باشد.

نور بالای چراغ خودروی شما امکان روشن کردن فاصله‌ی ۱۲۰ متری رو‌به‌روی شما را دارد و این بدان معناست که اگر خودروی شما با سرعت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد، ۱۲۰ متر  فاصله برای توقف خودرو نیاز است.

به بیان دیگر نور بالا دو برابر نور پایین فاصله‌ی روبه‌روی شما را روشن می‌کند.

چه زمان از نور بالا استفاده کنیم؟

در موقعیت‌‌هایی که راننده در دیدن فضای روبه‌روی خود دچار مشکل است اولین عملی که باید صورت گیرد کم کردن سرعت است. زمانی که شما دید کافی از روبه‌روی خود ندارید با کم کردن سرعت خودروی خود زمان واکنش نشان دادن را بیشتر می‌کنید. در شرایطی که خودرویی از روبه‌رو در حال آمدن نباشد یا شما پشت‌سر خودرویی قرار نگرفته باشید، می‌توانید نور بالای چراغ خودروی خود را روشن کنید.

در حالت کلی شما همیشه باید از نور بالا برای روشن کردن مسیر خود در معابر خارج شهری که نور کم‌تری برای روشن کردن محیط وجود دارد استفاده کنید و تنها در صورتی که خودرویی در جلوی شما در حال تردد نباشد. همچنین در معابر ناآشنا و جاده‌های خارج از شهر خوب است که از نور بالا استفاده شود اما باید توجه داشت که باعث آسیب و خلل در دید رانندگان دیگر و همچنین عابرین پیاده نشود. این نکته فراموش نشود که استفاده از این عمل یعنی روشن کردن نور بالای چراغ خودرو جهت کم کردن حوادث و ایجاد محیط امن تر برای خود و دیگران است.

موارد استثناء

برخی اوقات روشن کردن نور بالای چراغ خودرو نه‌نها موجب بیشتر شدن دید نمی‌شود بلکه برعکس عمل می‌کند و دید شما را کاهش می‌دهد.

این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا مه‌آلود است یا باران و برف شدید در حال بارش است. در این شرایط، نوری که از چراغ خودروی شما ساتع می‌شود با برخورد به ذرات مه، باران یا برف بازتاب می‌شود و باعث کم‌تر شدن دید شما می‌شود. برای این‌که دید بهتری داشته باشید بهتر است از نور پایین استفاده کنید.


چراغ‌های مه‌شکن خود را خاموش کنید


در حال حاضر اکثر خودروها دارای چراغ مه‌شکن هستند که در شرایط دید کم ترکیب نور پایین و چراغ مه‌شکن گزینه‌ی مناسبی برای روشن کردن مسیر است. چراغ مه‌شکن باعث واضح‌تر دیده شدن لبه‌های جاده و پیاده‌رو می‌شود و ماندن بین خطوط را آسان‌تر می‌کند. اما تنها باید در شرایطی استفاده شود که مه، باران یا برف شدید وجود دارد.

2 دیدگاه برای “موارد استفاده از نور بالای چراغ خودرو

  1. سلام خسته نباشید
    رانندگانی که مدام ازنوربالابرای آسیب رساندن به دیدعابرپیاده استفاده می کنندبایدجریمه شوندوکلاس آموزشی برای استفاده صحیح ازنوربالابرای رانندگان لازم واجباری است
    مریم دستان
    انارک نایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.