تولید داخلی، مانعی برای خروج دلار

نیکنام | تولید داخلی، مانعی برای خروج دلار

برای جلوگیری از خروج ارز هر شخص ،به سبب نقشی که در اجتماع دارد، وظایف و مسئولیت‌هایی دارد که باید به آن‌ها واقف باشد. یکی از این وظایف تولید داخلی می‌باشد. تولید همیشه با چالش و سختی‌هایی همراه بوده. این امر شامل صنعت قطعه‌سازی، که یکی از زمینه‌های مهم ایجاد اشتغال در کشور است نیز می‌شود. تولید علاوه بر افزودن به نیروی کار کشور باعث جلوگیری از خروج ارز به سبب واردات نیز می‌شود. به این‌ها باید مالیات را نیز اضافه کرد. هر شرکت با پرداخت مالیات به بهبود وضعیت کشور کمک می‌کند. حال آن که اگر شرکتی برای تولید محصول وجود نداشته باشد خبری از مالیات هم نیست.

اشتغال‌زایی از دیگر مزایای تولید داخلی است. به عنوان مثال امکان اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر با صرف هزینه‌ی ۵ میلیارد تومانی برای ایجاد یک کارخانه وجود دارد که هم سبب کاهش بیکاری می‌شود و هم موجب افزایش تولید ملی و در قدم‌های بعدی ارز‌آوری.

در زمینه‌ی ساخت چراغ خودرو یکی از چالش‌هایی که در برابر چراغ‌سازان قرار می‌گیرد تنوع محصولات است. این امر به دلیل وجود تنوع در خودرو‌ها طی زمان کوتاه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال پس از ساخت خودروی سمند توسط ایرانخودرو این شرکت مدل‌های دیگر این خودرو یعنی سمند ال ایکس، سمند سورن، سمند اس ای و… را نیز به صورت متوالی وارد بازار کرد. بدیهی‌ است که هر کدام از این مدل‌ها دارای طراحی و اللخصوص چراغ متفاوت از یکدیگر هستند. بنابراین برای هر کدام از این‌ها باید چراغ متفاوتی ساخته شود.

این امر یعنی تنوع در محصولات که بر اساس نیاز جامعه شکل گرفته باعث افزایش تولید نیز می‌گردد که به تبع آن به کار گیری نیروی داخلی و در نتیجه بالا بردن سود حاصل از فروش محصولات را نیز شامل می‌شود.

حال با فرض این که توان تولید محصول در داخل وجود نداشته باشد تنها راه پاسخگویی به این نیاز واردات است. وارد کردن محصول چه به صورت کامل و چه به صورت قطعه باعث خروج ارز از کشور می‌شود و در نهایت موجب ضعف اقتصادی می‌گردد. با تولید یک محصول در داخل کشور به عنوان مثال چراغ خودرو قادر خواهیم بود که مانع از خروج ارز به صورت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار شویم. این تنها یک مصداق از مزایای تولید داخلی به منظور جلوگیری از خروج ارز می‌باشد که در مورد دیگر محصولاتی که امروزه از خارج وارد کشور می‌شوند هم صدق می‌کند.

یک دیدگاه برای “تولید داخلی، مانعی برای خروج دلار

  1. سلام خدمت جناب مهندس
    کاملا درسته با تولید توی همه ضمینه ها میشه جلو خروج ارز رو گرفت وحتی اشتغال تولید کرد.اما مسئله این نیس در شرایط حال حاضر کشور چیزی که مانع تولید هستش عدم سرمایه گذاری هست که دلایل منطقی هم داره.شخصا با اینکه بسیار مشتاق هستم که در زمینه قطعات خودرو سرمایه گذاری کنم اما هیچوقت اینکارو نمیکنم.دلیلش اینکه از تولید توی کشوره ما هیچ حمایتی که نمیشه هیچ حتی تا دلتون بخواد اذیت میکنن.از عدم وجود مواد اولیه بگیر تا ندادن مجوز وندادن وام حتی در صورت احداث کارخانه وداشتن ضامن های معتبر در مقابلش کافیه بخوای واردات کنی وهوای چند نفر ازون امضا طلایی هارو داشته باشی خیلی راحت مجوز واردات که میگیری هیچ حتی دلار با یارانه یعنی همون ۴۲۰۰تومنی هم میگیری اونم به مقدار زیاد بدون هیچ نظارتی وبعدش هرچی که سودش بیشتره ومیشه توی بازار بی دروپیکر ایران سود ۵۰۰درصد یاحتی بیشتر عاید خودت کنی وارد کنی واون موقع هم هیچکس کاری به کارت که نداره هیچ تازه دولت خودش رو سپر بلا میکنه وکسری ارز رو از جیب مردم واست جبران میکنه بدون اینکه حتی یکجا اسمی برده بشه ازت.خب توی این شرایط سرمایه گذاری واسه تولید یعنی حماقت کامل.یعنی ورشکستگی.بله اینه حکایت حال حاًضره کشوری که منابع ثروتش اونقدر عظیم هست که آمریکا وغرب سالهاس به هر طریقی میخوان شکستش بدن وحاضرن بخواترش تریلیاردها دلار خرج کنن.اما مردم ایران توی فقر زندگی میکنن بخواتره عدم مدیریت سالم وکارامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.